#CONTINGUTS_AAVIB: Parlem amb BERTA SUREDA

Berta Sureda AAVIB

Berta Sureda en el jurat de sel·lecció de la direcció de la FPEA.

Parlem de la FPEA  i de les noves polítiques en vers a la cultura participativa, amb Berta Sureda;  comissionada de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona, exdirectora d’activitats públiques del Museu Reina Sofia.

 

  • Amb motiu de la teva participació com a membre del Jurat que ha de seleccionar el nou director/a de la FPEA, has tingut ocasió de conèixer de primera mà les reformes estructurals i estratègiques que han sortit del treball de taula sectorial impulsada des de l’Aavib. Quins paral·lelismes veus amb les propostes que es treballen des de les taules sectorials de Barcelona?

Gairebé es comparteixen les mateixes inquietuds i la mateixa visió sobre el que haurien de ser les noves polítiques culturals, malgrat la diferència entre ambdues ciutats i les seves pròpies especificitats. Les formes de governança que garanteixin la participació ciutadana, la transparència i les bones pràctiques, la necessitat d’una major connexió entre les pràctiques artístiques contemporànies i la ciutadania, el treball en xarxa i generació de comunitats actives entorn als centres, l’exploració de noves formes de gestió, autogestió o gestió comunitària, la mediació i l’educació. Són temes que han sortit en quasi totes les taules sectorials a Barcelona, i també estan totes presents al document de les línies estratègiques de la taula sectorial de l’AAVIB.

reina sofia encuentro berta sureda

Trobada amb joves al, Museo Reina Sofía

  • Amb quins obstacles vos heu trobat, i quines vies d’acció heu identificat per implementar els canvis? Ens interessa especialment, aquells relacionats amb la participació ciutadana, les direccions pluripersonals als centres d’art o l’autogestió d’espais i projectes?

Els majors obstacles són dos. Un de caire jurídic-administratiu i un caire de la pròpia naturalesa de la gestió comunitària o autogestió. Les formes de contractació de l’administració pública no estan adaptades a les transformacions que en l’àmbit dels processos i les pràctiques culturals, així com en les noves formes de gestió i governança, s’estan produint. Això genera una gran complexitat i lentitud en els processos

Pel que fa al concepte d’autogestió o gestió comunitària, la nostra experiència és que funciona a la perfecció quan la proposta procedeix del propi teixit cultural o ciutadà i l’administració acompanya el procés amb la mínima intervenció o ingerència. Per tant, quan des de l’administració es volen impulsar aquestes fórmules, es fa molt necessari trobar l’equilibri entre aquest impuls “des de dalt”, la voluntat i l’existència d’un col·lectiu o un grup autoorganitzat i la voluntat per part de l’administració de respectar l’autonomia.

  • El nou model del Centre de producció i de recursos CAC Ses Voltes, es basa en l’autogestió dels projectes residents. Una de les novetats del model aprovat és la comissió assessora que escollir els projectes residents i adjudicarà les ajudes econòmiques per a cada producció i els projectes comuns. Com creus que es pot maximitzar l’eficiència d’aquesta comissió per aconseguir l’autonomia de gestió dels residents alhora una participació social efectiva?

La comissió assessora pren en aquest cas concret un rol que no és habitual, ja que a més d’escollir els projectes, i per tant exercir, per dir-ho d’alguna manera, un “comissariat artístic”, ha de tenir experiència en la producció i la gestió, doncs també adjudica el pressupost dels projectes. Per tant jo crec que la clau està en els integrants d’aquesta comissió que, més enllà de representar els diferents sectors, haurà de combinar criteri artístic amb coneixements sobre els processos de producció. Per garantir la màxima autonomia de gestió, un cop adjudicats els projectes, la comissió i la direcció del CAC Ses Voltes haurien d’acompanyar i no intervenir en el desenvolupament de les produccions. La participació social efectiva hauria de ser un criteri per seleccionar els projectes, ja que ja no depèn tant de la comissió sinó de la naturalesa dels projectes i les formes de connexió amb la ciutadania que els residents proposin

berta sureda aavib 1

Berta Sureda al MNCARS en La Casa Invisible.

  • Està preparat el sector, els polítics, la ciutadania… per acceptar la gestió comunitària o cívica?

A la meva manera de veure, està molt ben preparada la ciutadania, ben preparat el sector i poc preparats, en general, els polítics. La idea que les polítiques culturals passin per crear les eines perquè el teixit cultural de base i la mateixa ciutadania desenvolupin processos i projectes, està sovint relacionada pels polítics amb la pèrdua de control d’aquestes polítiques culturals. Perquè també sovint la cultura s’utilitza com a instrument polític o aparador i espai de visibilitat de les polítiques públiques. Per tant, més espais de gestió comunitària i/o cívica, menys capacitat de dirigir des de dalt i reducció del paper de l’administració com a instrument que, essencialment, esdevé “productor de cultura”, ja que significa cedir aquesta competència a la ciutadania (sectors i societat).

Quan dic que el sector està ben preparat (i no molt ben preparat) és perquè el sector pateix, des de fa molts anys, una precarietat enorme. La seva capacitat de supervivència ha passat per una dependència excessiva de la subvenció i recursos de l’administració, quan hi havia pocs recursos, per tant s’ha fomentat un cert individualisme i desestructuració que no ha facilitat el treball col·lectiu o col·laboració i, si l’ha fomentat – ara em contradiré dient que en temps de crisi el treball col·lectiu es reforça- ha estat amb certa debilitat, provocada per aquesta necessitat de supervivència individual.

Els moviments ciutadans històricament han transformat idees, ciutats, polítiques o les pròpies formes  d’organització. Per tant, em sembla que la ciutadania ha demostrat sempre una gran capacitat d’autoorganització per transformar la societat que és, sens dubte, un dels papers clau de la cultura i de l’art.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s